
25 października 2022 08:45 | Aktualności
Formy podstawowe
Dzień II
Drugi dzień naszych działań w ramach projektu „Formy Podstawowe” przyniósł zaskakujące rezultaty. Warsztaty rozpoczęliśmy od pracy z dziełem artystki Maximiliane Baumgartner, która zaprosiła nas do stworzenia obrazu nowej, wymarzonej klasy. Obraz jednak nie powstawał na kartce papieru, ani na płótnie… Nowa sala lekcyjna, tworzyła się w rzeczywistym czasie, w skali 1:1 i to na świeżym powietrzu!
Aby utworzyć klasę na zewnątrz, uczniowie wymierzyli swoją aktualną salę, okna oraz tablice w niej zamontowane. Najważniejsze przedmioty postanowili wynieść i po prostu umieścić je na obrazie – w ich trójwymiarowej formie!
Za pomocą kredy, uczniowie stworzyli zarys nowej klasy, dorysowali ważne elementy, umieścili w niej najważniejsze przedmioty z ich prawdziwej sali, a następnie próbowali ułożyć obraz z fragmentów podarowanych przez artystkę. Do uczniów należała decyzja gdzie i w jaki sposób będzie umieszczony każdy element – czy stworzą z niego spójną całość, czy zupełną abstrakcję. Podczas realizacji tego dzieła uczniowie ćwiczyli umiejętność współpracy oraz dzielenia się przestrzenią – w nowej klasie każdy znalazł swoje miejsce i oznaczył je w indywidualny sposób.
Po niezwykle ciekawym doświadczeniu (pełnym abstrakcji) tworzenia wymarzonej klasy na zewnątrz, udaliśmy się do budynku szkoły, gdzie rozpoczęliśmy działania z pracą, jaką dla nas przygotowała Katya Buchatska. Były to karty w różnych kolorach – jedne karty przedstawiały zwierzęta, inne przedmioty, a na ostatnich zapisano nazwy uczuć i emocji. Jak je wykorzystaliśmy? Zaczęliśmy od rozluźnienia atmosfery i przemieniliśmy się w zwierzęta – była to ciekawa praca z własnym ciałem i głosem! Przy tym zadaniu towarzyszyło nam wiele uśmiechu!
Z kolei druga talia kart przedstawiała przedmioty w klasie – ta przemiana wymagała o wiele więcej kreatywności niż pierwsza runda. Jak pokazać ołówek lub gąbkę?! - uczniowie z łatwością poradzili sobie z tym zadaniem. Natomiast trzecia runda wymagała największego skupienia się, przypomnienia sobie jakiejś sytuacji i odegrania wylosowanej emocji lub uczucia – nie tak łatwo jest przedstawiać losową emocję, gdy się jej w danej chwili nie odczuwa. Jednak uczestnicy warsztatów posiadają ogromne zdolności aktorskie i poradzili sobie z odegraniem wylosowanych haseł.
Drugi dzień warsztatowy był skupiony wokół abstrakcji oraz uczuć i emocji. Uczniowie mieli okazję sprawdzić się w wielu rolach, przekonali się kto może stać się liderem w pracach wymagających precyzji i umiejętności matematycznych, a kto może dominować podczas działań aktorskich, często wymagających improwizacji.