
14 listopada 2022 18:28 | Aktualności
Kolejny dzień działań w naszej szkole z „Formami Podstawowymi”.
Uczniowie klasy VIII nadal podejmują aktywność pozalekcyjną pracując z dziełami sztuki dostarczonymi do naszej szkoły w ramach projektu „Formy Podstawowe”.
Tym razem postanowili zająć się pracą pod tytułem: „Bąble i krople”, której autorem jest Tarek Atoui – kompozytor i muzyk.
Dzieło artysty składa się z kilku pozornie niezwiązanych ze sobą przedmiotów. W pudełku otrzymanym od autora, uczniowie znaleźli m.in. muszelki, łańcuchy, śrubę i słomki do napojów. Tarek Atoui pozostawił nam także instrukcję, w której zachęcił nas do niebanalnej aktywności z przedmiotami codziennego użytku – zaproponował stworzenie niezwykłej orkiestry...orkiestry wodnej!
Przedmioty przysłane w pudełku, niczym smyczki, posłużyły nam do stworzenia różnych dźwięków w wodzie i na jej powierzchni. Każdy uczeń znalazł swój własny, oryginalny sposób na wydobycie „wodnego” dźwięku. Dźwięki były tak różnorodne, dzięki czemu udało nam się stworzyć prawdziwą orkiestrę i nagrać krótki koncert, w którym pierwsze skrzypce grała woda!
Wodne dźwięki skłoniły nas także do rozmów na tematy związane z fizyką i chemią – przeprowadziliśmy nawet własne doświadczenia! Wspólnie zastanawialiśmy się, gdzie szybciej rozchodzi się dźwięk – w powietrzu czy w wodzie? W jaki sposób są nagrywane odgłosy wielorybów – czy ktoś płynie obok nich z dyktafonem? Dyskusja owocowała bardzo kreatywnymi pomysłami traktowanymi przez wszystkich z lekkim przymrużeniem oka.
Następnie nasza dyskusja potoczyła się w kierunku zanieczyszczeń wód. Pierwszym skojarzeniem uczestników, dotyczącym wodnych zanieczyszczeń, były plamy ropy występujące na powierzchni mórz czy oceanów. Aby zobrazować i lepiej zrozumieć powyższą sytuację, przeprowadziliśmy doświadczenie z wodą, olejem i barwnikami spożywczymi. Olej, który pozostał na powierzchni wody w naszym doświadczeniu, obrazował ropę. Natomiast barwniki spożywcze symbolizowały szkodliwe substancje będące częścią mieszaniny jaką jest ropa. Barwniki powoli przenikały z warstwy oleju do wody i opadały na dno. W podobny sposób niebezpieczne substancje z ropy docierają na znaczne głębokości. Doświadczenie pomogło nam zrozumieć jak duże zagrożenie dla życia w podwodnym świecie niosą ze sobą wycieki ropy naftowej.
Na koniec naszych ekologicznych rozważań postanowiliśmy omówić jeszcze jedno hasło z instrukcji od autora. Zastanawialiśmy się co oznacza powiedzenie „burza w szklance wody”. Postanowiliśmy ją stworzyć! Klasowa burza w szklance wody powstała z mieszanki różnokolorowych brokatów i wody umieszczonych w słoiku. Aby dodać naszej „burzy” grozy i tajemniczości, zgasiliśmy światło, i za pomocą latarki oraz wody umieszczonej w przezroczystym wazonie, rozproszyliśmy światło na suficie. Nasza „burza w szklance wody” niesamowicie wirowała i mieniła się różnymi kolorami w takim świetle. Wynik tego doświadczenia został uznany za symbol integracji klasowej – mieszanina różnych charakterów, które podczas wspólnego działania tworzą jeden, niesamowity efekt. Oby tak dalej!