"Trzy drogi ludziom trudne są po wszystkie lata: Na świat przyjść, na świecie żyć i dobrze zejść z świata" W. Kochowski

Aktualności

19 lutego 2018 21:58 | Aktualności

Ciekawe lekcje z fizyki - Lekcja 1

       W I semestrze roku szkolnego 2017/2018 w Zespole Szkół w Goleniowach odbyły się "Ciekawe lekcje z fizyki". Lekcje te miały na celu popularyzację nauk przyrodniczych, a w szczególności fizyki, wśród uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum oraz prezentację doświadczeń opracowanych przez uczniów klas VII SP i II GIM. Uczniowie samodzielnie przygotowywali zestawy doświadczalne, prezentowali je na forum klasy, wspólnie dokonywali analizy obserwowanych zjawisk i praw fizycznych, a następnie samodzielnie formułowali wnioski. Uczniowie poznawali tajniki fizyki, a tym samym sami mogli jej doświadczać wykorzystując materiały powszechnego użytku. Nad prawidłowym przebiegiem doświadczeń czuwała pani Małgorzata Kaźmierczak, nauczyciel fizyki i matematyki.

 I LEKCJA - 8 grudnia 2017r.

Wybrane doświadczenia z hydrostatyki, klasa VII SP (Brajan Kostecki, Daniel Socha)

Doświadczenie 1 (B. Kostecki)

  1. Przygotuj: szklankę, miskę z wodą, karton.
  2. Napełnij szklankę wodą prawie po brzegi.
  3. Przykryj szklankę kartonikiem.
  4. Dociskając kartonik obróć szklankę do góry dnem i ostrożnie puść kartonik. Co obserwujesz?
  5. Zanurz szklankę w misce z wodą i usuń kartonik. Co obserwujesz? Dlaczego tak się dzieje?

(zdjecia)

WNIOSKI:

Po odwróceniu szklanki i puszczeniu kartonika woda nie wylewa się ze szklanki, ponieważ na kartonik od spodu naciska powietrze, wywierając ciśnienie większe niż od góry woda w szklance. Po włożeniu szklanki do miski i usunięciu kartonika woda ze szklanki nie wylewa się, ponieważ na powierzchnię wody w misce naciska powietrze, wywierając ciśnienie równe ciśnieniu atmosferycznemu.

 Doświadczenie 2 (B. Kostecki)

  1. Przygotuj: strzykawkę, piłeczkę pingpongową i miskę (wiadro).
  2. Wykonaj jeden otwór w piłeczce pingpongowej tak, aby wepchnięty do niego dziobek strzykawki ciasno przylegał do krawędzi (w razie potrzeby dodatkowo uszczelnij zestaw).
  3. Następnie wykonaj kilka otworów o jednakowych wielkościach, w różnych miejscach piłeczki.
  4. Napełnij zestaw (piłeczkę i strzykawkę) wodą.
  5. Włóż przyrząd do miski i naciśnij tłoczek. Co obserwujesz?

(zdjecia)

WNIOSKI:

Zewnętrzna siła działająca na ciecz, czyli siła z jaką naciskamy tłoczek, przenosi się w całej objętości cieczy. Na podstawie tego doświadczenia można sformułować prawo Pascala: Nacisk wywierany z zewnątrz na ciecz lub gaz powoduje jednakowy wzrost ciśnienia w całej objętości cieczy lub gazu.

 

Doświadczenie 3 (D. Socha)

  1. Przygotuj: 2 strzykawki (małą i dużą), wężyk bezbarwny silikonowy.
  2. Połącz strzykawki ze sobą za pomocą wężyka.
  3. Napełnij zestaw wodą.
  4. Naciskaj raz na mniejszy, a raz na większy tłoczek strzykawki. Co obserwujesz?

(zdjecia)

WNIOSKI:

Prosta prasa hydrauliczna zbudowana jest z dwóch połączonych ze sobą cylindrów (strzykawek), które są wypełnione płynem hydraulicznym (wodą) i zamknięte szczelnymi tłokami. Cylinder roboczy ma zwykle znacznie większą powierzchnię S2 niż cylinder spełniający funkcję pompy S1. Jeśli działamy określoną siłą na tłok pompy F1, to na tłok roboczy działa znacznie większa siła F2. Tłok pompy o powierzchni S1, na który działa siła F1, wywołuje w układzie pewne ciśnienie. Zgodnie z prawem Pascala ciśnienie to rozprzestrzenia się po całej objętości cieczy i działa także na tłok roboczy o powierzchni S2 wywołując siłę F2. Z powyższego wynika, że siła działająca na tłok roboczy jest tyle razy większa od siły działającej na tłok pompy ile razy powierzchnia tłoka roboczego jest większa od powierzchni tłoka pompy.

 Doświadczenie 4 (B. Kostecki)

  1. Przygotuj: jajko, miskę szklaną, wodę, sól, łyżkę.
  2. Miskę napełnij w 3/4 wodą.
  3. Włóż jajko do miski z wodą. Co obserwujesz?
  4. Następnie dodaj do wody soli i wymieszaj.
  5. Włóż jajko do miski ze słoną wodą. Co obserwujesz tym razem?

(zdjecia)

WNIOSKI:

Sprawdzamy, w jaki sposób siła wyporu zależy od rodzaju (gęstości) cieczy, w której zanurzone jest ciało. W misce z wodą słodką jajko tonie, natomiast po osoleniu wody (zmianie jej gęstości), jajko wypływa. W osolonej wodzie działa na jajko większa siła wyporu. Objętość jajka nie zmieniała się. Rozpuszczenie soli w wodzie zwiększyło jej gęstość. Im większa gęstość cieczy, tym większa siła wyporu działa na ciało w niej zanurzone.

 

Przeczytano: 967 razy. Wydrukuj|Do góry