
19 lutego 2018 21:58 | Aktualności
W I semestrze roku szkolnego 2017/2018 w Zespole Szkół w Goleniowach odbyły się "Ciekawe lekcje z fizyki". Lekcje te miały na celu popularyzację nauk przyrodniczych, a w szczególności fizyki, wśród uczniów Szkoły Podstawowej i Gimnazjum oraz prezentację doświadczeń opracowanych przez uczniów klas VII SP i II GIM. Uczniowie samodzielnie przygotowywali zestawy doświadczalne, prezentowali je na forum klasy, wspólnie dokonywali analizy obserwowanych zjawisk i praw fizycznych, a następnie samodzielnie formułowali wnioski. Uczniowie poznawali tajniki fizyki, a tym samym sami mogli jej doświadczać wykorzystując materiały powszechnego użytku. Nad prawidłowym przebiegiem doświadczeń czuwała pani Małgorzata Kaźmierczak, nauczyciel fizyki i matematyki.
I LEKCJA - 8 grudnia 2017r.
Wybrane doświadczenia z hydrostatyki, klasa VII SP (Brajan Kostecki, Daniel Socha)
Doświadczenie 1 (B. Kostecki)
(zdjecia)
WNIOSKI:
Po odwróceniu szklanki i puszczeniu kartonika woda nie wylewa się ze szklanki, ponieważ na kartonik od spodu naciska powietrze, wywierając ciśnienie większe niż od góry woda w szklance. Po włożeniu szklanki do miski i usunięciu kartonika woda ze szklanki nie wylewa się, ponieważ na powierzchnię wody w misce naciska powietrze, wywierając ciśnienie równe ciśnieniu atmosferycznemu.
Doświadczenie 2 (B. Kostecki)
(zdjecia)
WNIOSKI:
Zewnętrzna siła działająca na ciecz, czyli siła z jaką naciskamy tłoczek, przenosi się w całej objętości cieczy. Na podstawie tego doświadczenia można sformułować prawo Pascala: Nacisk wywierany z zewnątrz na ciecz lub gaz powoduje jednakowy wzrost ciśnienia w całej objętości cieczy lub gazu.
Doświadczenie 3 (D. Socha)
(zdjecia)
WNIOSKI:
Prosta prasa hydrauliczna zbudowana jest z dwóch połączonych ze sobą cylindrów (strzykawek), które są wypełnione płynem hydraulicznym (wodą) i zamknięte szczelnymi tłokami. Cylinder roboczy ma zwykle znacznie większą powierzchnię S2 niż cylinder spełniający funkcję pompy S1. Jeśli działamy określoną siłą na tłok pompy F1, to na tłok roboczy działa znacznie większa siła F2. Tłok pompy o powierzchni S1, na który działa siła F1, wywołuje w układzie pewne ciśnienie. Zgodnie z prawem Pascala ciśnienie to rozprzestrzenia się po całej objętości cieczy i działa także na tłok roboczy o powierzchni S2 wywołując siłę F2. Z powyższego wynika, że siła działająca na tłok roboczy jest tyle razy większa od siły działającej na tłok pompy ile razy powierzchnia tłoka roboczego jest większa od powierzchni tłoka pompy.
Doświadczenie 4 (B. Kostecki)
(zdjecia)
WNIOSKI:
Sprawdzamy, w jaki sposób siła wyporu zależy od rodzaju (gęstości) cieczy, w której zanurzone jest ciało. W misce z wodą słodką jajko tonie, natomiast po osoleniu wody (zmianie jej gęstości), jajko wypływa. W osolonej wodzie działa na jajko większa siła wyporu. Objętość jajka nie zmieniała się. Rozpuszczenie soli w wodzie zwiększyło jej gęstość. Im większa gęstość cieczy, tym większa siła wyporu działa na ciało w niej zanurzone.